SS THISTLEGORM - teraźniejszość i historia

Odsłony: 954
Zanim SS Thistlegorm stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych miejsc do nurkowania wrakowego, przyciągającym do Egiptu co roku wielką ilość spragnionych podwodnej eksploracji nurków z całego świata miejscem do życia dla wielu gatunków morskich stworzeń bujnie porośniętym morską florą służył Brytyjskiej Gospodarce jako uzbrojony defensywnie parowy statek handlowy.

Częściowe finansowanie jego powstania przez Ministerstwo Transportu Wojennego być może zwiastowało przyszłe losy statku.

W tym artykule przedstawimy czym jest statek SS Thistlegorm obecnie dla świata nurkowego oraz historie jego dość krótkiej służby dla Brytyjskiej Royal Navy podczas drugiej wojny światowej. To wszystko okraszone klimatycznymi zdjęciami wraku wykonanymi przez naszą ekipę podczas wypraw w miejsce jego ostatniego zacumowania.

* Ciekawostka - Wrak każdego dnia odwiedza około 200 nurków.

SSthistlemapkamniejsza

Dane techniczne:

  • data budowy: 1940
  • typ Statku: Transportowiec
  • ładowność: 4,898 ton
  • wyporność: 13 000 ton
  • długość: 126,5 m
  • szerokość: 17,7 m
  • zanużenie: 7,6 m
  • śruby: 1
  • załoga: 41 osób
  • silnik: Parowy, potrojnego rozprężenia 
  • działko przeciwlotnicze kalibru: 40 mm
  • działko  przeciwlotnicze kalibru: 120 mm
  • rok budowy: czerwiec 1940
 MG 0866  MG 0881
Do statku prowadzi lina opustowa (fot:Grażdan)  Blacha wygięta przez wybuch bomby (fot:Grażdan)

SS Thistlegorm - Jako atrakcja nurkowa

Zatopiony w 1940 roku SS Thistlegorm spoczywa na dnie Morza Czerwonego. Sstępka wraku położona jest na głębokości około 30 m. Pokład i nadbudówki znajdują się na głębokościach 15 do 20 m. Thistlegorm jest uważany przez środowisko nurkowe za jedno z najlepszych (lub najlepsze) miejsce do nurkowań wrakowych. Składa się na to wiele czynników. Wrak leży w najcieplejszym morzu świata (temp. w lecie ok. 30°C, zimą 18-24°C). Krystalicznie czysta woda o doskonałej widoczności (do 40 metrów). To wszystko sprzyja powstaniu bogatej fauny porastającej statek, w której znalazły swój dom niezliczone formy morskiego życia: orleń kalifornijski (batfish), barakudy, lucjany, krokodyle i szkaradnice. To tylko niektórzy egzotyczni lokatorzy wraku i jego okolic. Ich przestrzeń mieszkalna i przestrzeń do eksploracji dla nurków jest niemała, ponieważ statek ma aż 120 metrów długości. Jest co zwiedzać. Na dodatek na statku pozostał transportowany przez SS Thistlegorm ładunek o wielkiej wartości historycznej. Nigdy niedostarczone zaopatrzenie dla walczącej 8 Armii Brytyjskiej, w tym: części samolotów i samochodów, transporter opancerzony typu UC-MkII, karabiny bren, gumowe kalosze, opony, dwie lokomotywy, około 200 motocykli, ciężarówki, pociski artyleryjskie, amunicja małokalibrowa.

 MG 0774  MG 0847
 eksploracja wraku , widok z wnętrza na miejsce wybuchu (fot.Grażan)  zwiedzanie ładowni (fot.Grażan)
 
*Ciekawostka - Linie Ablyn zaczynały nazwe każdej swojej jednostki "Thistle" - pol.: "Oset". 
Oset to kwiat narodowy Szkocji.

SS Thistlegorm - Historia

Statek został wybudowany przez Firme J. L. Thompson and Sons mającą swoją siedzibę w mieście portowym Sunderland, jako jednostka o numerze pokładowym 599. Thistlegrom został wybudowany dla linii Albyn. Był częściowo ufundowanym  przez Brytyjskie Ministerstwo Obrony parowym statkiem transportowym uzbrojonym defensywnie. Statek nie służył długo, odbył trzy pełne przeprawy (Stany Zjednoczone, Argentyna, Wschodnie Indie). W swoją ostatnią podróż SS Thistlegorm wyruszył z portu w Glassgow, 2 czerwca 1941 roku. Kapitanem był William Ellis. Do załogi przydzielono dziewięciu marynarzy Królewskiej Marynarki Wojennej do obsługi karabinów maszynowych i dział przeciwlotniczych.

Thistlegorm 1940  MG 0735
SS Thistlegorm 1940  SS Thistlegorm dzisiaj, działko 40mm (fot.Grażan)
*Ciekawostka- Podania anekdotyczne z tamtego okresu mówią, 
iż działa na statku były testowane tylko raz,
i że bezpieczniej było stać przed lufą działa niż je obsługiwać.

SS Thistlegorm - Ostatnia podróż

Ponieważ w tamtym czasie aktywność i liczebność wojsk  państw osi w rejonie Morza Śródziemnego była duża statek postanowiono wysłać w konwoju 16 maszyn. Jednak przez kolizje na Kanale Suezkim konwój został rozwiązany. Brak możliwości kontynuowania przeprawy sprawił, iż część statków w tym SS Thistlegorm postanowiono zakotwiczyć w bezpiecznej strefie ''F''. Niestety, statki zostały wypatrzone przez polujące dwa bombowce typu Heinkel He 111. Jako największy ze stacjonujących tam statków, Thistlegorm został obrany za cel i trafiony dwoma 2,5-tonowymi bombami. ''6 października około drugiej nad ranem, podczas gdy statek był zakotwiczony w cieśninie Gubal z innymi statkami pod kontrolą Naval. Obudził mnie odgłos eksplozji, od razu udałem się na pokład i zobaczyłem, że statek został trafiony przez pociski wroga.'' Opisywał później Kapitan Ellis.

Safari Nurkowe Egipt 52 Wrak Thistlegorm 35
Odrzucony przez wybuch wagon (fot:Przemysław Zyber) Środek wraku oświetlony jest przez uszkodzony strop (fot:Grażan)
*Ciekawostka - wybuch bomby zrzuconej na Thistlegorm odrzucił od statku transportowany wagon, 
do dziś wrak i wagon leżą ramie w ramie.

Trafienia spowodowały detonację części znajdującej się na pokładzie amunicji. Statek zatonął. Dziewięciu członków załogi straciło życie. Sam kapitan przeżył. Później odznaczono go medalem za wykazanie się odwagą podczas ratowania swoich marynarzy.

Wrak Thistlegorm 44 Safari Nurkowe Egipt 55
 nurek , wrak i jego mieszkańcy  (fot: Grażan)  motocykl stał się częścią ekosystemu (fot: Grażan)

Chcesz zobaczyć wrak Thistlegorm na własne oczy? Zapraszamy na wyprawę! Wrak zwiedzamy podczas safari nurkowych wrakowych.

Zobacz nasz kalendarz!